Snart semester

Två arbetsdagar kvar innan semestern....ska jobba onsdag o fredag.
Ska bli skönt att vara ledig ett par veckor,men ännu härligare ska det bli i september,då det bli 2 veckor på Mallorca.
Hoppas verkligen vi kommer iväg,så inte någon av James krämpor sätter käppar i hjulen.
Känner av sitt knä o var hos doktorn igår,men de trodde i alla fall inte det var menisken...hoppas inte det.
Har fått tid hos sjukgymnasten om 2 veckor....en akuttid,men beror väl på att det är semestertider.

I fredags kom våra grannar hem från en 2 veckors resa med husvagn nere i Europa.Jag har ju varit kattvakt till Turbo under tiden,och det har gått bra ,men nu är han nöjd o belåten över att allt är som vanligt igen.

Turbo

På kvällen grillade vi inne hos grannarna,riktigt mysigt trots att temperaturen sjönk drastiskt under kvällen

I söndags hämtade James Emmelie på Sturup vid lunchtid och på e.m. hade vi fullt hus,då mamma o pappa tittade in efter att ha lämnat Marcus.Han hade ju tillbringat helgen hos dem......

Just nu vräker regnet ner,precis som igår vid den här tiden.Dagen har däremot varit ganska solig om än lite blåsig.
Bosse har hjälpt mej att kapa den höga tujan i hörnet på vår tomt idag.
Lyckades rädda ett duvbo med ägg ,som nu sitter i toppen av tujan,hoppas de trivs med det och att äggen klarar sig.När stegen ändå var framme,passade Bosse på att såga ner några lågt sittande o utstickande grenar på bokarna på allmänningen.Gjorde stor skillnad och nu är det mycket ljusare o luftigare.....

Nykapad tuja.....

Emmelie är iväg med sina tjejkompisar till Malmö och ska äta på en restaurang på Lillatorg.
Själv tar jag det lugnt ikväll efter allt trädklippande.
På torsdag däremot blir det konsert med Tomas Ledin på Sofiero tillsammans med Mats o Susanne.
Hoppas på hyffsat väder....i alla fall hoppas vi att vi slipper regn.....

Sommar

Så kom då sommaren till sist!!!!

Nu har solen strålat på oss sen förra helgen och det blir varmare för varje dag.
I söndags var det dags igen,och James fick ut 2 njurstenar till...ska det aldrig ta slut?

I måndags var jag ledig,och då tog jag tåget ner till Ystad för att joina systrarna Kan o Vill på deras sommarställe.Det blev en härlig f.m. på stranden,men tyvärr fick dagen ett tråkigt slut då deras mamma inte mådde bra och fick åka in till akuten.
Tur var väl det,för hon hade en sprucken tjocktarm och fick akutopereras....krya på dej Barbro!!!

Fina stranden i Ystad.
Blev inget bad dock,för det räckte att ställa sig upp o låta blåsten svalka av en.
Tisdag o onsdag har det blivit jobb för min del,och det är helt klart för varmt för att jobba,men nu är jag ledig i 4 dagar.Tyvärr fick jag huvudvärk igår e.m. som höll i sig hela natten,så det blev ingen ny tur till Ystad idag....

Har pratat med Emmelie idag och hon har lite hemlängtan,så nu har hon bokat en flygbiljett hem på söndag.
Då får vi rå om henne några dagar,innan hon åker tillbaka till Stockholm igen.....

Min fina dotter.....

Vardag

Händer inte så mycket just nu....
Vädret fortsätter att gäcka oss,och det vill inte bli riktig sommar i år.
Regn,blåst,strax under 20 grader o så tittar solen fram emellanåt.
Då försöker man passa på att klippa gräset o göra lite annat,men det får ske i etapper för helt plötsligt regnar det igen.Svårt att klippa en fuktig gräsmatta som växer så det knakar.Får bli både 2 o 3 rundor på samma plätt för att få det bra....suck!!!Men den är grön i alla fall........

James har äntligen hämtat sig från en besvärlig förkylning o ännu ett jobbigt njurstensanfall,som ledde till att han fick ut 2 stenar till.Han har kunnat börja jobba idag....hoppas han får vara frisk nu!!!

Själv är jag kattvakt till grannens katt Turbo,medan de kör med husvagnen ner till Italien.
I lördags var jag o Helena ute i skogen på årets första svamptur,i alla fall för min del.
Tyvärr blev korgen tom,men jag körde en liten omväg på vägen hem o lyckades hitta kantareller till en svampmacka i alla fall......

Håller tummarna att sommaren kommit på allvar tills vi börjar vår semester den 6 augusti!!!

Stockholmssemester

Förra lördagen bar det av till Stockholm med svägerskan Susanne för att hälsa på Emmelie.
Efter att ha blivit mötta vid tåget o lämpat av väskorna i lägenheten vi lånat av min arbetsgivare,blev det en tur ner till Gamla stan.Där blev det lunch o sen åkte vi hem till Emmelie på Kungsholmen,vi måste ju se hur hon bor.
Jättefin lägenhet o nära till Norrmälarstrand.Dagen avslutades på Mälarpaviljongen med god mat o dryck.
Ett mycket mysigt ställe där de odlade sina egna grönsaker o örter  och där folk kom i båt för att ta en drink.
En del kändisar var där också.......

Mälarpaviljongen

Emmelie o Susanne njuter kvällen

På söndagen jobbade Emmelie o vädret var mulet o kvavt.Lite duggregn fick vi också.....
Vi inledde dagen med en tur ut till Rosendals trädgård.Själva trädgårdsdelen var inte så stor som vi trodde,men omgivningarna var fantastiskt vackra.En fika var ett måste,för det doftade ljuvligt av nybakat.....

Hembakat....

Underbar pelargon....

Resten av dagen tillbringade vi på Söder o i Gamla stan,med att äta en god lunch o shoppa lite.
På kvällen besökte vi en italiensk restaurang på Östermalm o sen blev det en liten promenad innan läggdags.

På måndagen vaknade vi till en strålande solig dag och vi tog båten ut till Vaxholm.
Där hittade vi en mysig strand o det blev både sol o bad......

På Vaxholmsbåten

Den fina stranden....

Årets premiärdopp....

När vi väntade på båten tillbaka till stan,öppnade sig himmelen o regnet bara vräkte ner.
Vädret denna sommar är verkligen konstigt.....
Trötta efter all sol,köpte vi ost o kex med oss hem och det blev en myskväll framför TVn.

Tisdag,och sista dagen tillbringade vi på Skansen,bl.a. med att se på repetitionerna inför kvällens allsång.
Tyvärr, skulle vi med tåget kl.17.21 så vi kunde inte se hela showen,men det var kul ändå.

Diggeloogänget på scen

Stadskvarteren....

En av alla gamla byggnader...

Tack Emmelie o Susanne för några riktigt trevliga o omväxlande dagar i storstaden!!!!

Stockholmsweekend

Efter en väldigt förkyld vecka börjar jag känna mej piggare,och tur är väl det.
För imorron bär det av till vår huvudstad tillsammans med min svägerska Susanne.
Vi ska stanna ända till tisdag kväll och ska bl.a. dit för att hälsa på Emmelie.
Hon delar ju en liten etta med en kompis,så vi lånar mitt jobbs övernattningslägenhet.

Sitter här nyduschad o väskan är färdigpackad.
Nu hoppas vi bara på att vi får hyffsat väder under vår vistelse,allt blir ju så mycket trevligare då
Återkommer när vi kommer hem med en rapport om hur vår minisemester fortlöpte......

Susanne o jag i julas.....

Förkyld

Då var vi inne i juli månad,och vädret har fortfarande inte stabiliserat sig.
Lite varmare har det dock varit de senaste dagarna o solen har lyckats tränga igenom molnen.
I helgen har jag dragit på mig en rejäl förkylning,med ont i halsen o snuva......attjo!!!!!
Ingen feber  i alla fall,och jag hoppas på snar bättring för på lördag ska jag o Susanne åka till Stockholm o hälsa på Emmelie.Innan dess ska jag hinna jobba må,on o fr och eftersom det är semestertider,ska jag helst inte vara borta från jobbet,för då får de svårt att få ihop schemat.
Även James kände sig kass idag så han körde hem efter bara en timme på jobbet.
Man tycker ju att man ska slippa sånt här på sommaren,men det beror säkert på det konstiga vädret....ena dagen jättefint o varmt,nästa dag har temperaturen sjunkit 10 grader o det ösregnar.

Får försöka ta det lugnt i veckan o kurera mej med extra vitlökskapslar o alvedon.